Hoe omgaan met lastige klanten?
Volg de BADSOC methode
Bezwaar / Aandacht geven / Doorvragen / Samenvatten / Oplossen / Check
Stap 2
A = Aandacht geven
Als je een bezwaar hoort, geef er dan aandacht aan. Negeer je het bezwaar, komt het mogelijkerwijs op het eind van het gesprek genadeloos terug. En dan kun je weer opnieuw beginnen.
Stap 5
O = Oplossen
Vervolgens los je het bezwaar op. Dat kan op verschillende manieren. Je geeft aan dat jouw product bepaalde functionaliteiten heeft, die concurrerende producten niet hebben. Kortom hier verkoop je opnieuw je product en geef je informatie die de klant nog niet heeft. Dat kan komen doordat jij het niet genoemd hebt of doordat de klant iets niet gehoord heeft. Of misschien kom je tot de conclusie dat het een terecht bezwaar is dat je niet kan weerleggen.
Ik vond deze oefening zo verhelderend dat ik ze ook aan mijn personeel heb doorgegeven. We hebben nu allemaal dezelfde aanpak om met lastige klanten om te gaan. We noteren ook wat hun bezwaren zijn zodat we ervan kunnen leren. Onze service is echt verbeterd.
Jean-Pierre
Ga zelf aan de slag